For skoler
Konsulenttjeneste

Elevaktive og inkluderende læringsmetoder

Kurset gir praktiske metoder som fremmer dialog, samarbeid og motivasjon. Passer for alle fag og styrker vurdering, inkludering og kreativ undervisning.

Av
Mass Berg Johansen

Kurset gir konkrete verktøy til deltagerne som de får praktisere under selve kurset. Metodene vektlegger dialog, samarbeid, praktisk arbeid, teambuilding og dannelse av kontekster som leder til kompetanse. Kurset er relevant for alle fag med en teoridel i seg. Metodene danner kontekster som gir store muligheter for underveisvurdering, motivasjon, utvikling av prestasjonsmiljø, tilpasset undervisning og mobbeforebygging. Kurset gir også en mulighet for deltagerne å oppdage eller å utvikle sin egen “metodeskaper-kreativitet”.

Inkluderer:

Kursbevis som dokumenterer kompetansehevingen
Kurs holdt på hos dere eller digitalt – dere velger formatet
Interaktiv workshop-stil med øvelser og case­diskusjoner
Kurshefte (PDF) + ressursbank med maler, tips og lenker

HVa lærer du på kurset?

Her får du presentert mange ulike metoder som skaper et positivt og utviklende læringsmiljø der alle elever kan delta.  Metodene vil bidra til variasjon og gi motiverte elever og lærere. Du får større muligheter for å skape kontekster der dannelse av kompetanse kan utvikles. Kurset utvikler også din egen kreativitet og øker kompetansen for å utvikle egne undervisningsmetoder. Metodene som presenteres vil danne et aktivt læringsmiljø som gir store muligheter for underveisvurdering av alle elever. Kursdeltagerne vil få mulighet til å praktisere mange av metodene under selve kursgjennomføringa. Eksempler på metoder er -  vi bygger tårn, vi bruker ulike skjema, bilder, pusler, spiller i alle slags varianter.

Hvorfor dette kurset?

Her får du mange metodeverktøy som skaper variasjon og økt motivasjon i læringsarbeidet sammen med elevene. Metodene som presenteres vil danne et læringsmiljø der det er store muligheter for samarbeid og høy aktivitet hos elevene. I denne konteksten er det mange muligheter for underveisvurdering. Det gis også mange eksempler på hvordan elevene kan legge igjen sine egne “læringsspor” som kan videreutvikles underveis i fagene. Gjennom denne metodevariasjonen vil elevene få at større eierforhold til kunnskapen som presenters. De vil oppleve skolearbeidet som meningsfullt og bidra til et positivt læringstrykk i fagene Kurset tar høyde for endringer som vektlegges i den nye Stortingsmeldinga - 34 “En mer praktisk skole”.

Tilbakemeldinger fra kursdeltakere

Kurset holdes av

Mass Berg Johansen
Mass er kontaktlærer og pedagogisk ressurslærer på Haumyrheia ungdomsskole i Kristiansand. Han har også tett kontakt med Universitetet i Agder der han har faste kurs for lærerstudenter i elevaktive metoder. Han har også en stilling som sportsutvikler i Randesund idrettslag der han følger opp ca 300 spillere og 45 trenere for å utvikle dem. Mass har 30 års erfaring i skolen og 42 sesonger som trener i Randesund IL. Han er god på å bygge prestasjonskulturer der det brukes varierte elevaktive metoder for å skape motivasjon, grunnlag for underveisvurdering og høy måloppnåelse. Alle disse momentene kan overføres til andre settinger utenfor skolehverdagen der dere ønsker å motivere mennesker til kompetanseheving.
Det er helt uforpliktende å ta kontakt
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Interessert i dette kurset?

Vi tilpasser kurs og kompetansetiltak til deres hverdag og behov. Få tilsendt mer informasjon, eller ring oss på 411 25 565.

Utforsk andre kurs