For skoler
Konsulenttjeneste

Autismespekter­forstyrrelser

Hvordan kan vi forstå barn og unge med autismespekterforstyrrelser? Kompetanseutvikling og erfaringsbasert eksempler på tiltak og tilrettelegging.

Av
Karoline Viken

Kurset gir overordnet kunnskap og forståelse av variasjonene innenfor autismespekteret. Vi ser på hvordan man kan strukturere en skolehverdagens form og innhold, med utgangspunkt i elevens kvalitative avvik når det gjelder:

  • Sosial interaksjon
  • Kommunikasjon og språk
  • Begrenset og repeterende mønster av aktiviteter og interesser

Inkluderer:

Kursbevis som dokumenterer kompetansehevingen
Kurs holdt på hos dere eller digitalt – dere velger formatet
Interaktiv workshop-stil med øvelser og case­diskusjoner
Kurshefte (PDF) + ressursbank med maler, tips og lenker

HVa lærer du på kurset?

Du vil lære hvordan du kan tilrettelegge skolehverdagen på individ- og systemnivå for å møte elevens behov for en strukturert skolehverdag. Du vil få kunnskap om bruk av relevante verktøy for å innhente eleven sitt syn og interesser samt hvordan du kan bruke dette i tilretteleggingen av eleven sin skolehverdag. Du vil få eksempler på bruk av uke, dags- og arbeidsplaner. Samt ulike oppgavetyper både når det gjelder opplæring av faglige og sosiale ferdigheter.

Målgruppen er ansatte på ordinære skoler, der eleven (e) skal inkluderes i en klasse hele eller deler av tiden.

Hvorfor dette kurset?

De siste årene har det vært en økning i antallet som får en autismespekterdiagnose. Variasjonene innenfor spekteret er stort, gjerne også i form av følgevansker som for eksempel angst, depresjon og bekymringsfullt skolefravær med mer. Vår erfaring er at mange skoler står i utfordrende situasjoner, når det gjelder tilrettelegging og håndtering av denne elevgruppen. Dette kurset gir deg kunnskap om autismespekterforstyrrelser og verktøy for å øke eleven sitt læringspotensiale og mulighet til å bruke egne ferdigheter.

Tilbakemeldinger fra kursdeltakere

  • Svært relevant. Flott med praksiserfaringer, konkrete tips og videosnutter. Veldig nyttig kurs!
  • Kursholder var dyktig med å kunne relatere til egne erfaringer i arbeidet med elever, vise til eksempler og knytte det opp mot relevant litteratur og forskning.
  • Meget kunnskapsrik, god til å formidle. Likte bruken av video og egne eksempler. Brekker opp kurset. Kursholder har mer troverdighet når hun har arbeidet med dette selv, det merket jeg.
  • Et supert kurs! Jeg lærte mye. Og jeg har begynt å se på Love on the spectrum, herlig tips!
  • Dette kunne gjerne vart mye lenger. Så mye spennende og relevant informasjon. Jeg ønsker å delta på flere kurs rundt dette temaet.

Kurset holdes av

Karoline Viken
Karoline Viken er pedagogisk-psykologisk rådgiver. Hun har tolv års erfaring med arbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste, både på Sørlandet og Østlandet. Hun er utdannet med en bachelor i spesialpedagogikk, master i pedagogikk samt videreutdanning i arbeid-og organisasjonspsykologi og tilpasset opplæring. Karoline har lang erfaring med kunnskapsformidling, veiledning og systematisk oppfølging av utfordrende situasjoner i skolen. Hun har også arbeidet ett år som høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold, der hun blant annet underviste studenter på grunnskolelærerutdanningen i pedagogikk og spesialpedagogikk. Samt bidro som representant fra Høgskolen i kommunale prosjekter- Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis og Desentralisert ordning for grunnskoler og videregående skoler. Karoline har også direkte erfaring i arbeid med barn-unge og voksne med ulike funksjonsnedsettelser og atferdsmessige smerteuttrykk.
Det er helt uforpliktende å ta kontakt
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Interessert i dette kurset?

Vi tilpasser kurs og kompetansetiltak til deres hverdag og behov. Få tilsendt mer informasjon, eller ring oss på 411 25 565.

Utforsk andre kurs