For barnehager
Konsulenttjeneste

TEACCH-metoden barnehage

TEACCH er en helhetlig pedagogisk metode som strukturerer omgivelsene og opplæringen etter fem prinsipper

Av
Karoline Viken

Lær å bruke TEACCH. En pedagogisk metode for mennesker med autismespekterforstyrrelser og kommunikasjonsvansker. Kurset gir konkrete verktøy for konkret tilrettelegging av barnet sin barnehagehverdag i et autismevennlig perspektiv.

Inkluderer:

Kursbevis som dokumenterer kompetansehevingen
Kurs holdt på hos dere eller digitalt – dere velger formatet
Interaktiv workshop-stil med øvelser og case­diskusjoner
Kurshefte (PDF) + ressursbank med maler, tips og lenker

HVa lærer du på kurset?

TEACCH- metoden tar utgangspunkt i fem prinsipper for å strukturere omgivelsene og opplæringen i barnehagen eller på skolen.

  1. Visuell uttrykksform
  2. Fysisk struktur
  3. Dagsplan
  4. Individuell arbeidsplan
  5. Rutiner

Metoden skal hjelpe barnet til å være mest mulig selvstendig og føle seg komfortabel i omgivelsene. Du vil lære hvordan du skal bruke visuell informasjon som basis for all struktur. Dette fordi mennesker med autismespekterforstyrrelser ofte har en visuell styrke, i motsetning til at de har vansker med å innhente og prosessere auditiv informasjon.Kurset gjennomføres gjennom forelesning, praksisfortellinger, workshop samt casearbeid.

Hvorfor dette kurset?

Barn med autismespekterforstyrrelser strever med å forstå og se sammenhengen i den verden og kulturen vi lever i. De har store vansker med å sette verden rundt seg i system. De misforstår ofte sosiale situasjoner og instrukser samt går ofte glipp av viktig informasjon.I tillegg til at de ofte har vansker med å se helheter. Dette fører ofte til et stort behov for struktur og forutsigbarhet. Gjennom TEACCH-metoden setter vi barnehage- eller skolehverdagen i et system som gjør det mer oversiktlig og forståelig. Da vil barnet ha større forutsetninger for å lære noen av ferdighetene som trengs for å fungere i vår kultur. I tillegg til å forstå hva som er forventet av dem. Metoden ønsker å legge til rette for at barnet skal oppleve trygghet gjennom struktur og forutsigbarhet.

Vi har god erfaring med denne typen metodikk, den fungerer ofte meget bra med en gang relasjonen er på plass. Vi har hatt oppfølgning av elever på spekteret som nådd nøye høyder ved bruk av TEACCH.

Tilbakemeldinger fra kursdeltakere

Kurset holdes av

Karoline Viken
Karoline Viken er pedagogisk-psykologisk rådgiver. Hun har tolv års erfaring med arbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste, både på Sørlandet og Østlandet. Hun er utdannet med en bachelor i spesialpedagogikk, master i pedagogikk samt videreutdanning i arbeid-og organisasjonspsykologi og tilpasset opplæring. Karoline har lang erfaring med kunnskapsformidling, veiledning og systematisk oppfølging av utfordrende situasjoner i skolen. Hun har også arbeidet ett år som høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold, der hun blant annet underviste studenter på grunnskolelærerutdanningen i pedagogikk og spesialpedagogikk. Samt bidro som representant fra Høgskolen i kommunale prosjekter- Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis og Desentralisert ordning for grunnskoler og videregående skoler. Karoline har også direkte erfaring i arbeid med barn-unge og voksne med ulike funksjonsnedsettelser og atferdsmessige smerteuttrykk.
Det er helt uforpliktende å ta kontakt
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Interessert i dette kurset?

Vi tilpasser kurs og kompetansetiltak til deres hverdag og behov. Få tilsendt mer informasjon, eller ring oss på 411 25 565.

Utforsk andre kurs