For skoler
Konsulenttjeneste

Traumebasert omsorg i skolen

Innføring i traumeforståelse. Hvordan kan skolen møte elever med traumer i skolen?

Av
Karoline Viken

Kurset gir en grunnleggende innføring i traumeforståelse og traumebasert omsorg i skolen.Du vil få konkrete verktøy for hvordan du kan utøve traumebasert omsorg i møte med traumatiserte elever i skolen.

Inkluderer:

Kursbevis som dokumenterer kompetansehevingen
Kurs holdt på hos dere eller digitalt – dere velger formatet
Interaktiv workshop-stil med øvelser og case­diskusjoner
Kurshefte (PDF) + ressursbank med maler, tips og lenker

HVa lærer du på kurset?

  • Du vil lære hvordan traumer kan se ut og påvirke hjernens utvikling.
  • Kartlegging og forståelse av triggere og traumepåminner.
  • Forståelse og bruk av affektiv inntoning i kommunikasjon med eleven.
  • Temaene vil bli belyst gjennom en kombinasjon av forelesning, erfaringsbaserte historier, eksempler og casearbeid.

Hvorfor dette kurset?

I et gjennomsnittlig klasserom med 25 elever er det minst 4-5 elever som lever eller har levd alvorlig belastende liv og som fremdeles preges det. Kunnskapen om hvordan disse elevene skal møtes i skolen er begrenset. At disse elevene blir møtt på riktig måte i henhold til prinsippene for traumebasert omsorg er avgjørende for at de skal ha mulighet til å mestre eget liv. Kurset gir en helhetlig forståelse av hvordan man kan forstå og møte elever med behov for traumebasert omsorg. Deltakerne får innsikt i hva slags metoder de kan bruke i direkte arbeid med elevene og gjennom tilrettelegging i skolehverdagen.

Tilbakemeldinger fra kursdeltakere

  • Tydelig. Hadde fine eksempler som underbygget innholdet
  • Jeg opplevde kurset som variert, relevant og en fin kombinasjon mellom teori og praksis

Kurset holdes av

Karoline Viken
Karoline Viken er pedagogisk-psykologisk rådgiver. Hun har tolv års erfaring med arbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste, både på Sørlandet og Østlandet. Hun er utdannet med en bachelor i spesialpedagogikk, master i pedagogikk samt videreutdanning i arbeid-og organisasjonspsykologi og tilpasset opplæring. Karoline har lang erfaring med kunnskapsformidling, veiledning og systematisk oppfølging av utfordrende situasjoner i skolen. Hun har også arbeidet ett år som høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold, der hun blant annet underviste studenter på grunnskolelærerutdanningen i pedagogikk og spesialpedagogikk. Samt bidro som representant fra Høgskolen i kommunale prosjekter- Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis og Desentralisert ordning for grunnskoler og videregående skoler. Karoline har også direkte erfaring i arbeid med barn-unge og voksne med ulike funksjonsnedsettelser og atferdsmessige smerteuttrykk.
Det er helt uforpliktende å ta kontakt
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Interessert i dette kurset?

Vi tilpasser kurs og kompetansetiltak til deres hverdag og behov. Få tilsendt mer informasjon, eller ring oss på 411 25 565.

Utforsk andre kurs