Hvordan møte og forstå elever med reguleringsvansker?
Forstå og støtte elever med reguleringsvansker, særlig ADHD. Lær kartlegging og hvordan voksne kan fungere som trygg reguleringsstøtte i skolehverdagen.

.webp)
Kurset gir en grunnleggende innføring i forståelsen av regulering og reguleringsvansker, med spesielt fokus på elever med ADHD. Du vil få konkrete verktøy for kartlegging, tilrettelegging i skolen og hvordan du kan bruke deg selv som reguleringsstøtte i møte med elevene.
I skolen øker stadig prosentandelen lærere som blir utsatt for vold av elever. I 2024 oppga 47 % av lærerne å ha blitt utsatt for fysisk skade/vold i løpet av det siste året (Utdanningsforbundet, 2024). Når vi forstår hvordan selvregulering fungerer, kan vi møte elevene med verktøy som bidrar til å hjelpe eleven tilbake i læringssonen og i forlengelsen utvikler elevene sine egne reguleringsferdigheter
Inkluderer:
HVa lærer du på kurset?
Du vil lære hvordan du kan hjelpe elevene til å utvikle evnen til å kontrollere egne tanker, følelser, ønsker og atferd for å oppnå mål og tilpasse seg sosiale situasjoner.
Hvorfor dette kurset?
Selvregulering utvikles gjennom barndommen og er viktig for eleven sin sosiale og faglige utvikling. Det kan også ses i sammenheng med hjernefunksjoner, som fleksibel oppmerksomhet, arbeidsminne og impulskontroll. Elever som har høy grad av selvreguleringsferdigheter har bedre forutsetninger for livsmestring på kort og lang sikt. Kurset gir en helhetlig forståelse av hvordan man kan forstå og møte elever med reguleringsvansker. Deltakerne får innsikt i hvordan de kan bruke reguleringsstrategier aktivt i direkte arbeid med elevene og gjennom tilrettelegging i skolehverdagen.
Tilbakemeldinger fra kursdeltakere
- Karoline har en veldig fin måte å formidle fagstoff på, i tillegg til at hun får frem relevant praksis og tips/forslag til hva man kan gjøre. Hun byr på seg selv og har historier fra sin hverdag som forklarer og setter lys på ting.
- Dette kurset burde være obligatorisk for alle kontaktlærere som starter med "ny klasse", helst ved starten av skoleåret, og i stedet for noen av oppgavene som man pålegges i planleggingsuka i august!
- Veldig nyttig, spesielt for meg som er ny i dette feltet.
- Det var utrolig nyttig. Jeg er miljøterapeut fra barnevernet. Innholdet er så relevant at jeg vil ta det med tilbake til skolen, evt høre med rektor om kursholder kan komme til skolen og holde det for flere av de ansatte!
- Kursholderen var utrolig dyktig, både faglig og gjennom deling av erfaringer fra eget arbeid
- God variasjon mellom faktaark, historier, egen erfaring og snutter fra ulike ressurssteder. God stemmebruk og tilstedeværelse. Fremstår som en autoritet, dette kan jeg! Det gjør at jeg som tilhører blir enda mer åpen og mottakelig.
- bra stemmebruk, god orientering mot ulike steder og fin variasjon. Virket å ha pulsen på oss som var deltakere
- Bra innhold. Det var mye å ta med seg rett i klassen for å kunne forklare hvorfor noen gjør det de gjør, og at endring tar tid og det trengs bevisst innsats.
Kurset holdes av

Interessert i dette kurset?
Vi tilpasser kurs og kompetansetiltak til deres hverdag og behov. Få tilsendt mer informasjon, eller ring oss på 411 25 565.

.webp)







.jpg)